Subject: Re: Life of Brian och elmätare

Re: Life of Brian och elmätare

From: Mikael Rosbacke <mikael_at_rosbacke.org>
Date: Mon, 06 Jun 2011 11:41:32 +0200

Så vitt jag vet, finns det knappt någon standard för avläsning av
elmätare. Den industrin är av den gamla 'Ivory tower' stilen där
tidigare elbolagen hade både distribution och avläsning och kunde låsa
in sig rätt så bekvämt. Utvecklingen går dock framåt i.o.m. 'smart grid'
och miljötänket, men min gissning är att etablerade spelare snarast dras
in, än går in frivilligt mot något öppet.
En anledning till deras försvar, är att vi pratar om nätanläggningar där
man behöver vara auktoriserad för att mecka med den så ett slutet system
minskar 'experimentlustan' ute i stugorna.
Finns i praktiken 2 sätt att komma åt mätvärden. Blinkade led på mätaren
och en s.k. S0 utgång. S0 utgången är en optoisolerad utgång som skickar
ett visst antal pulser per förbrukad kWh. Där kan man koppla in sig
relativt säkert (Men man behöver fortfarande vara elektriker för att gå
in och modifiera i proppskåpet). Sedan har de flesta moderna elmätare en
led som blinkar i takt med pulsutgången. Med tillräckligt många
pulser/kWh kan man få en någorlunda användbar upplösning på
förbrukningen. En fototransistor på utsidan har jag svårt att se att den
skulle bryta mot några regler.
Så det behövs någon form av hårdvara. Men den behöver inte vara
speciellt komplicerad om man ändå har en dator som drar ström i närheten.
Är man riktigt seriös med sitt elanvändade så finns små mätare som
enkelt kan monteras in i elskåp på DIN skena. De är inte alltför dyra
och en elektriker borde ha en rätt så lätt operation att montera en
sådan. Då får man även en 'second opinion' på sin riktiga elmätare. (Den
vill man _inte_ mixtra med. Elbolag kan bli riktigt upprörda då.) Ska
det vara vettigt så ska den uppfylla normer för debitering, vilket de
flesta för fast installation gör.

/ M