Subject: Re: Rättviseförmedlingen

Re: Rättviseförmedlingen

From: Sima Baymani <sima_at_kth.se>
Date: Sun, 5 Jun 2011 09:32:53 +0200

Ingen rast, ingen ro! Man får verkligen rättfärdiga sina poster på listan ;)
Men skam den som ger sig. Diskussion mellan oliktänkande är ju det som får
en lista att blomstra! Here goes:

Rättviseförmedlingen kan nog räknas som en ideell förening. Pers initiativ
stammar från att det under året har körts olika drives att lista tjejer inom
olika teknikområden. Han är alltså inte anställd eller på annat sätt
relaterad till dem, vad jag vet.

En drive var när Heidi Harman från GGM drog ihop en lista med tjejer inom
webb. Christina Gratorp började på en lista med tjejer inom embedded. Per
följer alltså i andra engagerade människors fotspår för att se till att
teknik och programmering kommer ut i vidare kretsar.

Det är alltså inte RÄF själva som tagit intiativet till listorna, utan
intressegrupper som insett att detta kan vara ett sätt att dels nå ut
utanför sin grupp och dels bidra till att hitta förebilder där sådana inte
finns.
Jag kan tycka att det kan ligga i vårt intresse som FOSS-intresserade
människor att nå utanför vår grupp med vad vi håller på med, och samtidigt
bidra med kvinnliga förebilder där sådana inte finns. Två flugor i en smäll!

Jag tycker inte det är jämförbart med Combitech eller annan rekrytering.
Snarare tycker jag det är jämförbart med att t ex jag som engagerad i Geek
Girl Meetup skulle maila på listan och fråga om det är nån av tjejerna här
som är intresserad av att göra en dragning om nåt de är intresserade av.
Eller att nån annan konferens för den delen gör samma sak (och kanske riktar
sig till alla dessutom).

Ett annat exempel är när jag engagerar mig i min gamla gymnasieskola för att
berätta vad jag gör, för att inspirera fler ungdomar att gå samma väg. Helt
ideellt, på mitt eget initiativ. Jag tycker inte det är rekrytering att
fråga om andra på listan kan tänka sig att hänga på eller ge en puff för att
andra ska göra det på sina egna gamla skolor.

Jag hoppas att vi nu kan återvända till postens ursprungliga ämne - kan vi
dra ihop en lista på FOSS-tjejer att tipsa RÄF om? Vi har ju en drös här på
listan! Vilka kan tänka sig stå med?

-Sima