Subject: Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 9 May 2011 07:52:39 +0200

Hej!

2011/5/8 Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>:
> Jog som inte är lika svart-vit i min tolkning av världen tänker komma
> på möte #6,
> oavsett vem som sponsrar kalaset förutsatt att det vi pratar om är
> teknik och inte politik.

Det är flera som uttrycker att de bara är intresserade av teknik och inte
politik.

Jag har tidigare flera gånger sagt att fri programvara är politik.
Framförallt är det politik om man diskuterar licenser och de fyra
friheterna eller OSIs definition etc och lutar sig tillbaka mot dem för
gruppens innehåll. Till och med bara vår diskussion här och nu är politik!

Politik är det när mellanmänskliga relationer uppstår. Det är också vad
encyklopedier definierar politik som: en process där en grupp tar
kollektiva beslut. Vilket vi gör i denna grupp och vilket även fri
programvaruvärlden gör.

Att hävda att allt som GPL eller de fyra friheterna tillåter ska vara ok är
ju absurt! Det skulle då vara ok att ha ett föredrag om hur fri programvara
används för att driva ett koncentrationsläger till exempel (eller att ha en
sponsor som faktiskt gör detta). Vilket jag absolut hoppas att ingen i
denna grupp tycker är ok!

Huruvida folks tolkningar av världen är i vissa färgtoner ser jag som helt
ointressant att diskutera, på gränsen till pajkastning. Diskutera sakfrågan
istället, då antingen kommande mötes sponsor eller mer generellt vad som
bör vara ok i foss-sthlm.

Vänligen,
Per