Subject: Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

From: Jakob Sandgren <jakob_at_southpole.se>
Date: Fri, 29 Apr 2011 14:16:13 +0200

Hej,

Håller med om att avsaknaden av RAID[56] är ett av de största
problemen med btrfs (vs zfs). Hör detta ofta från våra kunder (och har
även behov internt).

Hänger väl också lite ihop med att utveckling på disksidan, det är
idag "lätt" att koppla upp 40+ diskar i en enkel server, samt att det
finns väldigt billiga JBOD lådor som man kan koppla in "billiga sata"
diskar i genom att använda ex. SAS->SATA expanders.

Själv tycker jag aldrig att Linux blockdevice raid (md) har fungerat
så bra, då just integration mot filsystem / mbr / grub etc. ofta har
krånglat. Genom att ha en tight koppling mellan filsystem och
raid/devicemanager blir det ju iaf enklare att lösa detta problem.
Likaså öppnar det för möjligheter att i filsystemet ange _hur_
enskillda filer skall sparas, vilket kan ge fördelar på både säkerhet
och prestanda. Samt göra fiffiga cachningar med SSD:er och ex. inoder
på eget device...

MVH
Jakob

On Fri, Apr 29, 2011 at 01:54:27PM +0200, Davíð Þór Þórarinsson wrote:

> RAID[5/6] är under utveckling och det är Chris Mason själv som håller
> i den pucken Men det finns ingen information om när detta förväntas
> bli klart.
>
> /David

Jakob Sandgren                  South Pole AB
Phone:  +46 8 56237100          Anderstorpsvägen 16
Mobile: +46 707 300541          SE - 17154 Solna
e-mail: jakob_at_southpole.se      www.southpole.se