Subject: Re: ZFS till Linux

Re: ZFS till Linux

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 29 Apr 2011 14:14:48 +0200

Hej Janne!

Den 2011-04-29 14:05, Janne Johansson skrev:

> Problemet är snarare om man ser ZFS som bara "hur man lägger ut
> sektorer på en partition" (dvs filsystem), medans ZFS egentligen är
> filsystem+raid+volume-manager+snapshots+nfs/iscsi-server osv.

Vilket är både bra och dåligt. Att ha allt i samma "modul" blir som att
webbrowsern är integrerar i OS:et (om du förstår liknelsen).

Samtidigt ser jag många fördelar men det är kanske för att tex NFS gör
saker lite udda. Är det inte så att innan NFS släpper en låst fil så
vill NFS att filen är flush:ad till disk? Har man då NFS-servern i sitt
filsystem kan man trolla med journaler och annat och ändå leva upp till
NFS syn på världen.

Generellt gillar jag ZFS men jag vill nog inte att de bygger inte ett
webbaserat admin-gränssnitt också :-)

// Mem