Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Claes Jakobsson <claes_at_gluefinance.com>
Date: Fri, 24 Sep 2010 21:37:44 +0200

(oj, nu har vi snott denna thread)

On 24 sep 2010, at 21.09, Jostein Chr. Andersen wrote:

> Jag är lite osäker på var du vill nu, jag gjorde ju som du och skickage ju en
> länk för att underbygga ett påstående, men ok, jag för dra ut några citat
> derfrån:
>
> Det finns säkert flera exempel också, men min bäste källa är från kompis vars
> fru jobbade på OSF RI med Match och NeXt, hon säger: "..men be Apple om OS-
> koden och se hur långt du kommer: -) " Och att delar av OSX är proprietära
> och inte finns i Darwin åtminstone varit välkänd tidligare. Hon säger också
> att Unixdelarna (öppna och stängde) i huvudsak är MIT + BSD + OSF +Next. Jag
> [...]

Var drar man gränsen för vad som är Unix delarna och vad som inte är det? Visst, många proprietära delar finns som t.ex. hela användargränssnittet (utom X11), vissa drivrutiner, majoriteten "OS X" program typ Mail.app etc.

Tidiga versioner av OS X var mycket riktigt NeXT i grund och botten (tidiga versioner *var* NeXTStep =)) och detta återspeglas fortfarande i Cocoa där alla klasser börjar med NS. I samband med 10.3 (Darwin 7) så är min förståelse av det hela att man tog FreeBSD 5 och använde sig av den kodbasen istället för hela UNIX-kompabilitetet och allt detta finns släppt i Darwin. Jag har kört OS X sedan 10.1 och just 10.3 tyckte jag var ett stort steg framåt när det gällde hur enkelt det var att bygga BSD- eller linux-utvecklad kod.

/Claes