Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Jostein Chr. Andersen <jostein_at_vait.se>
Date: Fri, 24 Sep 2010 21:09:28 +0200

On Friday 24 September 2010 18.39.57 Claes Jakobsson wrote:

> Vilka delar skulle det vara?

Jag är lite osäker på var du vill nu, jag gjorde ju som du och skickage ju en
länk för att underbygga ett påstående, men ok, jag för dra ut några citat
derfrån:

"Mac OS X (pronounced /ˈmæk ˌoʊ ˌɛs ˈtɛn/ mak oh es ten)[6] is a series of
Unix-based operating systems..."

"...built on technologies developed at NeXT ..."

"...Mac OS X is based upon the Mach kernel.[11] Certain parts from FreeBSD's
and NetBSD's implementation of Unix were..."

Det finns säkert flera exempel också, men min bäste källa är från kompis vars
fru jobbade på OSF RI med Match och NeXt, hon säger: "..men be Apple om OS-
koden och se hur långt du kommer: -) " Och att delar av OSX är proprietära
och inte finns i Darwin åtminstone varit välkänd tidligare. Hon säger också
att Unixdelarna (öppna och stängde) i huvudsak är MIT + BSD + OSF +Next. Jag
ser ingen grund i att ifrågesätta henne och hittar inget som står i konflikt
med henne på nätet.

Är det värkligt säkert att alla OSX:s Unix-delar är FOSS och under Darwin?

Jostein