Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Jostein Chr. Andersen <jostein_at_vait.se>
Date: Fri, 24 Sep 2010 17:43:30 +0200

On Friday 24 September 2010 15.32.33 Per Andersson wrote:
> Självklart är FOSS teknik men FOSS är till största politik!
>
> Fri programvara är politik i grunden, tekniken är en bisak, det är friheten
> som är det viktiga. Fri programvara startades som en motkraft till den
> växande proprietära programvaruutvecklingen, det handlar helt enkelt om hur
> vi ska hantera makten som programvara ger upphov till. Fri programvara
> handlar om att förändra (programvaru)samhället.

Politik är ett ord, affärer är ett annan, men vi pratar kanske i grunden om
det samma men med olika ord:

FOSS kan vara rena affärer också och påvärker några helt grundläggande
affärsprincip. Dessa princip är bara möjliga med FOSS:

-Outsourca aldrig det som är affärskritiskt.
-Ha kontroll.
-Tänk långsiktig.
-Var aldrig beroende av en leverantör för att foretaket ska fungera.

Jag har pratat med många ledare om det här här och dessa fyra punkter håller
de flesta om - det man ofte inte tänker på är att de bryter med ett eller
flera punkt om de använder proprietära system som en stängt UNIX (tex OSX,
eller HP-UX) eller Windows. Har en slags känsla av att det är en form för
förnekelse: Det är tex hur farligt som hälst att röka, men man strunter ofta
helt enkelt i att tänka på det eller göra något åt det.

Så FOSS är också affärer - och det för allt flera.

Jostein