Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Fri, 24 Sep 2010 15:32:33 +0200

Hej!

Som i alla grupper är detta ett intressant ämne, bra tråd! Jag har tankar
om det som jag gärna diskuterar. Nedan kopplar jag även ihop det med några
synpunkter som luftades under diskussionen för några veckor sedan.

Min förhoppning var, är och kommer hela tiden att vara att diskussionerna
vi för på listan kommer att utveckla och stärka vår grupp, och FOSS inom
vår region.

Är FOSS bara teknik?

Självklart är FOSS teknik men FOSS är till största politik!

Fri programvara är politik i grunden, tekniken är en bisak, det är friheten
som är det viktiga. Fri programvara startades som en motkraft till den
växande proprietära programvaruutvecklingen, det handlar helt enkelt om hur
vi ska hantera makten som programvara ger upphov till. Fri programvara
handlar om att förändra (programvaru)samhället.

Även Open Source är mest (företags)politik, det är en modell och metod för
hur programvaruutveckling ska gå tillväga. Open Source-rörelsen vill
förändra företagens centraliserade, stängda och hemliga utvecklingsmetod
till en mer öppen och inkluderande utveckling av sina produkter. En mer
hackervänlig företagspolitik alltså!

Om vi reducerar FOSS och denna listas omfång till att bara behandla teknik
så hade relevanta diskussioner varit generell programmering och
teknikprodukter. Vad som nu faktiskt skiljer vår grupp från säg IDG och
Prylfeber etc är att vi har fokus på *FRI* programvara och teknik, det vill
säga politik.

Tappar vi friheten från vårt fokus förlorar vi också hela syftet med
gruppen (tycker jag).

FOSS, Frihet och Yttrandefrihet

Det framfördes synpunkter om att det ska råda yttrandefrihet på listan. Jag
håller helt och hållet med! Det bör vara möjligt att kunna kritisera och
analysera skeenden i gruppen och på listan, annars råder inte någon
yttrandefrihet.

Självklart innebär det att alla har rätt att skämta om vad de vill, på
precis samma sätt är det allas rätt att då kritisera dessa uttalanden. Man
får helt enkelt ta konsekvenserna för vad man säger, helt i linje med
yttrandefriheten. :-)

Vilka är listan och gruppen för, vilken är den tänkta publiken?

En grupp där kritik är ovälkommet och god samtalston frångås riskerar att
få en viss gruppdynamik. Gruppen riskerar att bli en navelskådande grupp
för inbördes beundran där respekt inte är rådande. I förlängningen riskerar
sådana grupper att stagnera. Vill vi att detta inte ska hända, utan
istället vill ha en bred, inkluderande och livfull grupp *måste vi*
(emellanåt) fundera på och diskutera hur vi kommunicerar inom gruppen,
likaså utåt. Det är inget konstigt, det är simpel PR och respekt för
varandra.

Vad vill vi?

Det är väldigt intressant. Jag kan ju bara tala för mig själv här. Min
önskan är att gruppen dels knyter samman de FOSS-utvecklare och -användare
som redan finns, likaså som gruppen (och listan) kan agera ett första steg
in i FOSS-världen för intresserade.

Ett exempel på verksamhet skulle kunna vara en temakväll för FOSS i skolan,
för att locka, knyta kontakter med och diskutera med, nya användare och
organisationer. I och med det kan vi knyta an flera och olika
intresserenter: Tekniker, lärare, elever etc. Alla har sina vinklar på, och
behov av, teknik och programvara, däremot förutsätts det att vår grupp kan
göra att alla dessa olika människor kan känna sig välkomna, oavsett vad de
har för bakgrund eller intresse.

Jag ser fram emot en ljus framtid med en diskussionsrik och livskraftig
foss-sthlm-grupp. :-)

Vänligen,
Per