Subject: Re: apt-get telefon (N900)

Re: apt-get telefon (N900)

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 27 Aug 2010 14:24:43 +0200

Hej!

Det här kanske inte är rätt forum för produktutvärderingar men jag har
snurrat runt i smartphone-träsket ett antal år. Iphone har aldrig lockat
då jag inte fastnat i Apple-svängen och Iphone känns inlåst och
kontrollerad av Apple även om det säkert är en stabil produkt.

Körde ett tag med en SonyEricsson P990i (Symbian UIQ 3.0). Till den
fanns det en hel del kommersiella apps att köpa men UIQ kändes tyvärr
buggigt.

Körde ett tag en Nokia N810 som i och för sig inte har 3G men med
Bluetooth-tethering till simplaste SE-telefonen som låg i fickan var det
en kul surfplatta för sin tid. Skulle tro att det var en av de första
smartphones (om man nu kan säga det när den saknade 3G) som hade inbyggd
GPS.

Nu har jag kört Android ett år med min HTC Hero. För mig känns Android
som ett smartphone-OS och inte ett mobiltelefons-OS. Telefontekniskt
ligger Android 5 år efter tex SonyEricssons eget mobil-OS som SE har i
de enklare telefoner.

Tack vare min N810 har jag aldrig skaffat någon dedicerad bil-GPS,
navigeringen i N810 var tex betydligt bättre än den inbyggda i firmas
SAAB och så var det kul att man kunde välja mellan Erik Haag eller
Martina Haag som navigatörer. Alla instruktioner ligger i separata
ogg-filer så man kan dessutom göra sin egen navigeringsröst...
Eftersom jag normalt kan navigera utan GPS har det blivit så att N810
fått agera semester-GPS och nu till sommaren tänkte jag köpa mig en
"navigeringsmånad" ifrån Wayfinder eftersom man måste ha en licens för
att själva röstnavigering ska fungera. Tyvärr har Wayfiner skippat
supporten för N810 och då vill de visst inte ha pengar av mig heller...

Jag började då undersöka N900 som skulle bli min nästa gadget, denna
gång med inbyggd 3G och allt. Allt innefattar bla APT-GET för att knyta
ann till ämnesraden. Efter en hel del googlande har jag försått att det
inte finns någon fungerande röstnavigering i N900 och jag lyckades inte
hitta något som tyder på att det är på väg heller.

Det känns som att det är svårt att hitta den ultimata fickprylen.
- Iphone styrs med järnhand av Apple.
- Android styrs nästa lika hårt av Google och att det finns många
  telefontillverkare som som gör eget eller bara är tillslutna
  underlättar inte.
- N900 känns som att den har för liten marknad för att få ett stort
  utbud av programvaror eller annat.

Jag får helt enkelt ta fram min gamla Archos och lyssna på musik
istället. Den levererade vad den lovade, speciellt med "custom-ROM" så
som ROCKbox :-)

// Mem