Subject: Re: FOSS Sverige

Re: FOSS Sverige

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Fri, 19 Feb 2010 15:41:51 +0100

fre 2010-02-19 klockan 14:32 +0100 skrev Magnus Sandberg:

> [...]
> "bryta ner barriärer". Både i mitt nuvarande jobb men även i mitt
> tidigare så är vi stora användare av öppen källkod men man
> (organisationernan) är dåliga på att bidra med egen kod till communityn.
> Jag tror att många organisationer som använder öppen källkod gör egna
> anpassningar och tillägg för att integrera med andra interna system. Det
> är dock en för stor tröskel att skicka dessa ändringar "up stream" så
> det egna arbetet stannar internt. Jag tror att många organisationer
> gärna skulle bidra tillbaka till huvudutvecklarna om kanalerna fanns.

För anpassningar och tillägg så finns kanalerna. I de flesta projekt
räcker det ju med att du skickar ändringarna till maillistan för
utvecklare, Är det intressant så fångar i allmänhet utvecklarna upp det.
Stora hindret är nog mest psykologiskt, samt interna frågetecken kring
rättigheter mm (dvs får vi verkligen publicera detta...).

Men lättfattliga instruktioner hur man bäst sköter om sina anpassningar
så att de går att skicka uppströms till utvecklarna behövs nog. Finns en
märkbar tröskel där och många enkla fallgropar som ofta gör det svårt
eller tungrott att ta emot den kod som skickas..

> användarna ser när de aktiverar kort, byter PIN mm). I princip vill
> Arbetsförmedlingen släppa denna RA-lösning som öppen källkod men har
> inte resurser att stå som huvudutvecklare. AF har kontakt med en av
> utvecklarna av EJBCA (Philip V) men man orkade inte ta tag i en
> produktifiering av RA-lösningen.

Konkret exempel med konkret problem. Men ändå ett faktum. Finns inga som
känner för att driva projektet vidare så blir det inte så mycket av det
hela.

Men ändå, tycker nog att kommun & stat borde "dumpa" de flesta av sina
utvecklingsprojekt som öppen källkod. Räcker ju att 1 av 100 väcker
intresse "externt" eller i en annan kommun/landsting/whatever och lyfter
för att det skall vara värt mödan totalt sett. Men vad jag förstår så är
ett av målsättningarna med kommunernas öppen källkods projekt just detta
så det verkar vara på gång.

> Utifrån alla dessa aspekter så tror jag allt som hjälper till att bygga
> broar och göra "det hela" enklare är lovvärt.

Min reaktion att det i detta fall (publicering) handlar mer om
vägledning än nya projekt för att ta emot koden. Finns flertalet
existerande ställen att publicera källkod på under olika former så som

  - SourceForge <http://sf.net/>
  - Launchpad <http://launchpad.net/>
  - Savannah <http://savannah.nongnu.org/>

Behövs snarare en portal framför dessa som lyfter fram de svenska
projekten då de annars lätt drunknar i mängden..

Samt att svälja lite av stoltheten. Initial publicering behöver inte
vara komplett produktifierat osv, snarare tvärt om. Min erfarenhet är
att det är bättre att påbörja publiceringen tidigt medan utvecklingen
pågår än att bara dumpa ut något helt färdigt. Projekt som är aktiva
även om långt ifrån färdiga drar till sig andra intresserade inom samma
område då aktivitet är vad som syns mest i open source utvecklar
världen, inte mängden kod eller dess kvalitet..

Mvh
Henrik