Subject: Re: FOSS Sverige

Re: FOSS Sverige

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 19 Feb 2010 16:11:28 +0100

Hej!

Jag håller inte med. Eftersom många inom offentlig förvaltning inte är
helt hemma med att skapa diff-filer mm så är det inte alltid kanalen
till utvecklarna fungerar. Jag tror snarare denna typ av anpassningar
behöver hanteras via en mänsklig dialog. Jag tror att många i denna typ
av organisationer skulle vilja säga "vi hade de här integrationsbehoven
och gjorde de här anpassningarna, vi vet inte vi gjort det på det bästa
sättet, ta gärna våra idéer samt kod i det skick den är och skapa kanske
ännu bättre kod än vår quick-and-durty-fix".

När jag försökt kontakta utvecklare i olika sammanhang har de inte varit
intresserade av att diskutera behov och koncept. De har varit villiga
att granska en diff-fil för att se om patcharna passar att implementera
uppströms. De har inte varit intresserade av att föra en konceptuell
dialog även om dialogen enbart sker via e-post eller liknande. Jag vill
bara påpeka, för att inte skapa missförstånd, att detta inte gäller
EJBCA och AFs RA-lösning, där handlade det mer om att bestämma sig.

De som är bättre på att lyssna på slutanvändarna, så som jag ser det, är
de som jobbar med kommersiell opensource. Dessa företag (för då är det
oftast företag) förstår att om de ska sälja sina supportavtal så behöver
de lyssna på kunderna.

// Mem