Subject: Re: FOSS Sverige

Re: FOSS Sverige

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 19 Feb 2010 14:32:20 +0100

Hej!

Jag tycker idén är god. Jag tycker i så fall att syftet ska vara att
"bryta ner barriärer". Både i mitt nuvarande jobb men även i mitt
tidigare så är vi stora användare av öppen källkod men man
(organisationernan) är dåliga på att bidra med egen kod till communityn.
Jag tror att många organisationer som använder öppen källkod gör egna
anpassningar och tillägg för att integrera med andra interna system. Det
är dock en för stor tröskel att skicka dessa ändringar "up stream" så
det egna arbetet stannar internt. Jag tror att många organisationer
gärna skulle bidra tillbaka till huvudutvecklarna om kanalerna fanns.

Inom kommunvärlden finns väl OpenSourceSweden, eller vad det heter och
så finns konferensen OKOS (Öppen Källkod i Offentlig Sektor) som mest
har kommuner som deltagare men vissa myndigheter börjar hitta till den
koneferensen. Så det finns många öar inom öppen källkod i Sverige. Kan
man skapa broar (kanaler) mellan dessa öar så skulle mycket vara vunnet.
Apropå kommuner så vet jag att bla Sundsvall har varit med om att starta
en källkodsportal för öppen källkod som utvecklas utav kommuner. När det
gäller den "icke hackernära" utvecklingen så har många svenska kommuner
kommit långt med användning och egen utveckling inom öppen källkod. Det
är säkert det finansiella läget som kommunerna befinner sig i som driver på.

För att nämna ett annat konkret exempel som jag vet kan trigga någon på
denna lista - när jag jobbade på Arbetsförmedlingen så gjorde vi en stor
PKI-implementation med kortinloggning i Windows med hjälp av EJBCA.
Arbetsförmedlingen tog fram en helt egen RA-lösning (webbportalen
användarna ser när de aktiverar kort, byter PIN mm). I princip vill
Arbetsförmedlingen släppa denna RA-lösning som öppen källkod men har
inte resurser att stå som huvudutvecklare. AF har kontakt med en av
utvecklarna av EJBCA (Philip V) men man orkade inte ta tag i en
produktifiering av RA-lösningen.

Utifrån alla dessa aspekter så tror jag allt som hjälper till att bygga
broar och göra "det hela" enklare är lovvärt.

// Mem