Subject: Re: Måndagsmorron-uppdatering

Re: Måndagsmorron-uppdatering

From: Patrik Wallstrom <pawal_at_blipp.com>
Date: Tue, 15 Dec 2009 10:18:54 +0100

Då får väl jag också presentera mig lite. Heter Patrik Wallström och jobbar sedan 2002 på Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE), och är numera på den relativt nystartade avdelningen för FoU (vi har funnits i två år). Mina intresseområden är DNS med DNSSEC, och relaterade mätningar på infrastrukturområdet (e-post, http mm).

Just nu jobbar jag som mest aktivt med OpenDNSSEC-projektet som i dagarna släpps i version 1.0. Jobbar dessutom till viss del med DNSCheck som är ett mätverktyg för DNS, och detta kommer att ingå i ett större projekt som jag får lov att återkomma till så småningom.

På .SE driver vi dessutom Internetfonden som varje år delar ut pengar till Internet-relaterade projekt som på något sätt förbättrar Internet i Sverige. Några av er har tidigare fått pengar ur denna fond. http://www.iis.se/se-ar-mer/internetfonden/ Nästa utlysning är den 11:e januari 2010. Det händer också att jag utvärderar projekt för Vinnovas räkning.

Tidigare mellan 2000 och 2005 drev jag och Mikael Pawlo webbsajten Gnuheter. Numera skriver vanlig media om de ämnen vi tog upp, så vi fann det inte så intressant att driva detta vidare.

Så sammanfattningsvis kan jag säga att även om jag inte bidrar kodmässigt i några mängder till open source-projekt så är .SE storkonsumenter av fri programvara, och bidrar även med vår expertis inom våra niche-områden.

Vill också avslutningsvis tipsa om vår webbsajt internetdagarna.se, och ser gärna att någon av er bidra med något inlägg om fri programvara där.