Subject: Re: FOSS-sthlm #21

Re: FOSS-sthlm #21

From: Fredrik Pettai <pettai_at_sunet.se>
Date: Tue, 8 Oct 2019 16:07:22 +0200

Hej,

On 19/10/07 12:41, Daniel Stenberg wrote:

> Jag började pÄ en lista:
>
>   https://github.com/bagder/foss-sthlm-web/wiki/meetup-21
>
> Jag vill ha mer!!

NÄtt jag lÀste nyligen som jag tycker vore intressant som Àmne Àr:

"Do we need to rethink what free software is?"
https://mjg59.dreamwidth.org/52907.html

Det har ju skrivits en hel del artiklar om det i medierna senaste tiden,
framförallt brÄket mellan Amazon vs. Elastic

En artikel som sammanfattar en del av det hÀr:

https://onezero.medium.com/open-source-betrayed-industry-leaders-accuse-amazon-of-playing-a-rigged-game-with-aws-67177bc748b7

Och det andra Matthew tar upp; Àr det okej att (min) fri(a) programvara
fÄr anvÀndas för att frÄnta friheter frÄn mÀnniskor?

Det tyckte inte Seth Vargo, och plockade bort sitt personliga Sugar-repo
frÄn Github mm...

https://techcrunch.com/2019/09/23/programmer-who-took-down-open-source-pieces-over-chef-ice-contract-responds

(och Àven den hÀr frÄgestÀllningen har lett till nya licenser sett
dagens ljus...)

Är det nĂ„gon som följt den hĂ€r utveckligen och skulle vilja axla att
presentera/summera det som hÀnt?

(Ämnet Ă€r kanske mer lĂ€mpat för en diskussion / paneldebatt)

/P