Subject: Re: Nästa FOSS-Sthlm

Re: Nästa FOSS-Sthlm

From: <Rondom_at_rondom.de>
Date: Fri, 28 Oct 2016 12:09:53 +0200

On 28/10/16 11:19, Klas Meder Boqvist wrote:
> 28 okt. 2016 kl. 11:12 skrev Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se

> Visst kan det vara det, men det kanske också blir ytterligare ett hinder
> för att få tag på nya talare.
> Inte nog med att tala för inför 100 pers med mikrofon, nu inte ens på
> ens modersmål.

Precis. Jag skälv har bara kommit hit till Sverige två år sedan och
visst har jag det lättare att lyssna på en presentation som ges på
engelska. Men jag föredrar alltid (!) en bra presentation på svenska
över en mindre bra presentation på engelska.

Mitt intryck är att det ibland används för mycket engelska här i Sverige
och kvalitén ibland lyder p.g.a. detta. Man kan ju artikulera sina
tanker bäst i sitt eget språk.

> Det kommer säkert finnas talare som inte har några problem, men det
> kanske är svårare att få tag på nya.

Som andra har redan sagt i den här tråden, det kommer att finnas mer
talare som bara pratar engelska också. Men det vore jättesynd att tappa
dem som känner sig tryggare på svenska och vågar inte eftersom "alla
pratar engelska"

Jag själv betvivlar att de få (som inte kan svenska) är värd det. Och
det kanske är "en bra övning" för dem (åtminstone är det så för mig).
Att ha engelska som ett alternativt språk för talare som är inte bra på
svenska eller väldigt bra på engelska är okej, tycker jag.
Att göra det till "huvudspråket" är jag väldigt skeptiskt till.