Subject: wifi et al

wifi et al

From: Christian Huldt <christian_at_solvare.se>
Date: Wed, 14 Oct 2015 22:42:02 +0200

Hej!

Angående debaclet om FCC och openwrt som ni kanke hört om[1][2], så har vi precis samma problem i Europa, och remisstiden går ut i morgon

I princip går det ut på att att för att det inte ska gå att t.ex. köra sin accesspunkt på för hög effekt ska tillverkarna se till att detta inte kan ske, vilket lättast(?) görs med proprietär mjukvara på accesspunkterna. Hej då openwrt, mesh och annat kul.

Jag avser att skriva (andra än de listade remissinstanserna får inkomma med synpunkter) att jag vill vid implementationen är noga att inte begränsa möjligheten att uppdatera och byta ut mjukvara med hänsyn till synpunkterna i [1].

Några tips? Jag är inte så van vid sånt här...

[1] http://fqcodel.bufferbloat.net/~d/fcc_saner_software_practices.pdf
[2] http://www.businesswire.com/news/home/20151014005564/en#.Vh4ojflViko
> - The directive pertaining to radio equipment certification is Directive
> 2014/53/EU which needs to be implemented by member states by
> June 2016. The full directive text is available here:
> http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0053
> (substitute your language code for /EN/ to get the translated
> version).
> - I contacted the Swedish government to get access to their plans for
> how to implement the directive into law. They referred me to
> [...]

Regeringen har en vägledning till att svara på remiss här:
http://www.regeringen.se/contentassets/b682c0e61b4c40c9ab88d227707c47b5/svara-pa-remiss---hur-och-varfor-pm-200302