Subject: Re: Ämne jag kan dra för kommande foss-sthm möte.

Re: Ämne jag kan dra för kommande foss-sthm möte.

From: Mikael Rosbacke <mikael_at_rosbacke.org>
Date: Thu, 13 Aug 2015 17:25:23 +0200

Kan bara hålla med. Har hittills alltid kunnat införa mina egna C++
wrappers kring pthread där jag har saknat alternativ, Lock klasser gör
livet så mycket lättare.
Dom där 'esoteriska' sakerna var det som fick mig att bli nyfiken.
Specifikt börjande fundera om jag verkligen kan använda standard atomics
i gränslandet mellan interrupts och trådar i microkontrollers
(interrupts får inte blockas). Ledde sedan till frågan om 'volatile' som
man ofta använder på MCU:er för variabler mellan trådar och interrupts
egentligen borde vara atomics. (För applikationsprocessorer, 'volatile'
räcker inte) Sedan rullade det på...

Stämmer nog att en dragning av API:er och vad 'memory location' är
antagligen skulle kunna vara rätt bra. Som sagt, acquire/release e.t.c.
behöver man nog läsa på i detalj om man vill använda dom.

/ Mikael R

Den 2015-08-13 kl. 17:09, skrev Erik Alapää:
> [...]
> release/acquire och hur dessa skiljer sig från seq_cst och
> relaxed. Presentationen är på svenska.
>
> SÃ¥ finns intresse vid kommande evenemang skulle jag
> kunna dra den.
>
> / Mikael R
>
> --
> Mikael Rosbacke
> Akaza AB
> tel: +46707925781 <tel:%2B46707925781> <tel:%2B46707925781>
> epost: mikael_at_rosbacke.org <mailto:mikael_at_rosbacke.org>
> <mailto:mikael_at_rosbacke.org <mailto:mikael_at_rosbacke.org>>

Mikael Rosbacke
Akaza AB
tel: +46707925781