Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Ilja Hallberg <foss-sthml_at_zeke.regexp.se>
Date: Thu, 6 Nov 2014 21:03:51 +0100

On Mon, Nov 03, 2014 at 09:44:49PM +0100, Jeremiah C. Foster wrote:

> Sure, it is easy to make a cut and paste mistake. But you're still
> responsible for all the software you ship and complying with all of
> the licenses. This means that the Swish people likely are at fault for
> not scanning their code. The fact that they don't know for sure about
> what is in their system is an indication they haven't done their due
> diligence.

Jag tror alla pÄ listan Àr överens om att nÄgon av HiQ eller Swish
har gjort fel.

FrÄgan gÀllde vad man kan göra för att lösa problemet. I de flesta
fall tror jag det gÄr att lösa problemet utan konflikt.

> Software is covered by copyright and copyright is an international
> treaty governed by the Berne convention to which Sweden is a
> signatory. If a Swedish company is violating the GPL they can face
> significant legal consequences. In some cases you can be forced to pay
> legal fees as well as purchase a new license.

Ja, det Àr den teoretiska bakgrunden. Hur det fungerar i praktiken i
sverige Àr som sagt vÄrt att sÀga utan prejudikat frÄn ett rÀttsfall,
jag gissar att ingen hÀr pÄ listan kÀnner till nÄgot sÄdant?

> But imagine if you
> develop on Android and you violate the GPL. You can lose your right to
> use GPL'd software which would make you lose the right to use the
> linux kernel which is Android's kernel. This would make life difficult
> to say the least.

Menar du att en domstol som resultat av ett upphovsrÀttsbrott kan
döma nÄgon att inte fÄ anvÀnda linux eller android? Det lÄter orimligt.

> Its not the developers that often get sued. Its usually those who
> distribute the code with the device, after all, they're the ones with
> the money.

Vem juristen Àn pratar med, den tjuvande utvecklaren eller distributören,
sÄ tror jag som sagt att det sansade rÄdet Àr att lösa problemet utan att
gÄ vidare till domstol.

Jag tycker att det Àr bra om den hÀr sortens problem kan lösas
pÄ ett sÄnt sÀtt att öppna licenser inte fÄr ett slokörat rykte
som nÄgot farligt bland större organisationer; för sÄ minns jag
att det var i början pÄ 90-talet, sedan dess har det blivit bÀttre.
Trots allt tror jag de flesta vill se mer öppen kÀllkod i
anvÀndning, Àven om spelreglerna sÄklart mÄste följas.

Ilja