Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Sun, 19 Oct 2014 18:58:43 +0200

> Lite gammal tråd iofs.. men nu har jag också börjat fundera på att
> sätta ihop en laptop till dottern, hon är inte så gammal (snart 2) men
> har ju
> börjat intressera sig för datorer, och efterssom jag själv köer linux
> både hemma och på jobbet så vill jag ju förstås styra in henne på rätt
> väg :)
>
> Jag har ju precis som andra en trave gamla laptops liggandes, tyvärr
> är dom flesta typ P4-klass, kanske 512M RAM eller nåt.. en modern
> linuxdist
> funkar ju inte på detta.

Beror väl på vad du har för krav.

Ska du köra 3d-accelererade spel går de nog bort, eller film/youtube etc
för den delen.

En hel del programvara för barn har inte speciellt stora krav på
prestanda.

> Finns det nån bra dist som är lite mer lättdriven ? men uppdaterad
> fortfarande ? ..och lämplig för barn ?

Jag kan rekommendera Debian Jr eller DouDouLinux (DDL verkar ha
gått i stå lite dock).

Debian Jr inte polerad med grafiska miljöer osv, det får användarna
fixa själva (jag kan rekommendera t ex LXDE eller Xfce för mindre
kraftfulla datorer). DouDouLinux har en hel del möjligheter dock, från
att logga in direkt till Gcompris till olika simpla grafiska miljöer.

--
Per