Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Sat, 18 Oct 2014 17:58:14 +0200

Lite gammal tråd iofs.. men nu har jag också börjat fundera på att
sätta ihop en laptop till dottern, hon är inte så gammal (snart 2) men
har ju
börjat intressera sig för datorer, och efterssom jag själv köer linux
både hemma och på jobbet så vill jag ju förstås styra in henne på rätt
väg :)

Jag har ju precis som andra en trave gamla laptops liggandes, tyvärr
är dom flesta typ P4-klass, kanske 512M RAM eller nåt.. en modern
linuxdist
funkar ju inte på detta.

Finns det nån bra dist som är lite mer lättdriven ? men uppdaterad
fortfarande ? ..och lämplig för barn ?

Helst ska den vara baserad på RH/Centos/SL/fedora, men debian kan väl
duga, jag slipper helst ubuntu.

Glenn