Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Fri, 25 Apr 2014 02:18:09 +0200

2014-04-24 22:39, Roland Hedayat skrev:

> Jag har inga illusioner om att det här kommer att ske
> utan avbrott i Linux-stödet. Och det är vad vi inte
> behöver. Det skickar ut fel signaler till allmännheten.

Mitt förslag till attackplan mot detta är följande:

1. Gör om FriBid till en SAML-plattform som då kan
    användas av företag som vill erbjuda identifieringstjänster.
    Gör den till den bästa implementationen så 'alla' använder den för
    sina identifieringstjänster och Bank-ID konkurreras ut.

2. Skapa en Linux-vänligt företag som då bjuder på upphandlingen
    när staten kör en gällande nästa generations e-leg och använder denna
    öppen källkodslösning för sin identifiering.

3. Win!

> Och, om fri konkurrens utan statlig inblandning hade
> fungerat så fantastiskt bra så hade MS-plattformen
> varit en nisch-plattform i dag.

B-planen är:

4. Rösta på Piratpartiet så hela offentliga sektorn går över
till öppen källkod.

B-planen funkar oavsett om huvudplanen funkar eller ej.