Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Tue, 11 Feb 2014 19:18:37 +0100

2014-02-11 Björn Molin <bjorn.molin_at_gmail.com>:

> Daniel, jag tycker att kammarkollegiets ramavtal för öppen programvara är
> ett fantastiskt bidrag för att främja open source i offentlig förvaltning i
> Sverige!

Kul att höra! :-)

> [...]
> helt öppna under AGPL licens via kammarkollegiets ramavtal så jag är
> väldigt glad för att det finns.
>
> Nackdelar med att hitta pålitliga mellanhänder finns alltid där när
> ramavtal finns. Jobbar man mot offentlig sektor så är det tråkigt nog bara
> att acceptera. Det går att lämna anbud även som liten fast i en del
> upphandlingar läggs det in krav som försvårar eller gör det omöjligt för
> små. Problemet är att det kostar några manveckor/månader arbete att
> offerera så det är ett risktagande som man måste vara beredd att ta som

Jo, det är knepigt.

> Om jag skulle önska mig något inför nästa open source upphandling, som jag
> hoppas kommer när nuvarande löper ut :), så är det att man skulle
> underlätta för riktigt små att lämna anbud. Då menar jag både att
> anbudsmaterialet inte ska vara för krävande att sammanställa och att
> tilldelningen ser ut så att många kan få tilldelning. Jag inser dock att
> det kan bli bekymmer med den förnyade konkurrensutsättningen med många
> tilldelningar.

Det lär inte komma en ny "Öppna programvaror". Om du läser förstudien (det
räcker med sammanfattningen) så ser du hur vi tänker oss framtiden.

Även i framtiden lär det endast bli förnyad konkurrensutsättning och då
krävs det en del folk för svara på alla avrop. Inte optimalt, men vi tycker
att alternativen är sämre.

> [...]
> belägg för det) att det är där man hittar många av de som tror absolut mest
> på den öppna utvecklingsmodellen även affärsmässigt. I de halvstora och
> stora finns det många utvecklare som tror på det, men där finns även
> säljare och affärsutvecklare som kanske lätt vill falla in i modeller som
> inte är helt öppna eller mer instängande. De riktigt små inser ibland att
> man kan konkurrera med de stora när man använder öppna komponenter med
> många manår bakom sig och att det då är naturligt att ge tillbaka i form av
> ännu mer öppen kod, samt att man långsiktigt uppriktigt tror på att man

Håller med om din analys och det är svårt dilemma. det är många faktorer
som spelar in. Lagar, tekniken, konkurrenssituationen mm.

Vi är jättenyfikna på vad olika bolag och människor tycker om förstudien.
Antingen på seminariet nästa vecka eller ring eller e-posta eller skriv här
på listan. När vi låst hur vi ska göra så är det ingen större vits att
komma och ha åsikter, det är nu de närmaste åren stakas ut.

/D