Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Sun, 9 Feb 2014 10:34:46 +0100

2014-02-08 Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>:

> Om jag förstått det hela rätt så är ramavtalen knutna till vissa
> leverantörer.
> Såg din presentation för några år sedan och då nämndes specifikt ett antal
> företag, detsamma för varje ramavtal på avropa.se. Dessa företag är ganska
> stora.

Jo, ett av våra ramavtal (det finns en massa andra ramavtal, men de tänker
jag inte kommentera) är alltid knutit till ett antal bolag och för en viss
given tid, oftast 4 år. Dessa tävlar sen sinsemellan om varje avrop som
myndigheterna gör.

Storleken på bolagen i olika ramavtal varierar stort. Vi lämnar en rapport
varje år om fördelningen av SME:er i våra ramavtal. Och den är ganska hög
tycker jag.

Det ramavtal som har mest koppling till den här listan är ju "Öppna
programvaror 2010". Det största bolaget på det ramavtalet är Redpill
Linpro, som är (vad jag minns så här på en söndag) ca 250 anställda.

Andra ramavtal har nästan bara stora bolag.

> Finns det möjlighet för mindre bolag att på något sätt delta i dessa
> ramavtal.
> (Som underkonsult till ett ramavtalsknutet bolag går ju förstås men jag
> tänker
> mer direkt.)

Alla bolag kan alltid vara med, vi brukar mycket sällan ställa krav på
omsättning eller dylikt. Sen kan ju ett antal mindre bolag alltid skapa en
konsortium för att kunna hävda sig bättre i konkurrensen och på så sätt
slippa bli underleverantör.

I verkligheten, på IT-området, så är det ju i praktiken så att de flesta
mikroföretagen är underleverantörer. Det krävs en betydande apparat att
svara på alla avrop som kommer, och man måste alltid svara.

/D