Subject: Free vs Open Source (was EU-kommissionen och FOSS-stockholm)

Free vs Open Source (was EU-kommissionen och FOSS-stockholm)

From: Tomas Gustavsson <tomas_at_primekey.se>
Date: Fri, 31 Jan 2014 16:30:52 +0100

On 01/31/2014 03:20 PM, Tommy Nevtelen wrote:

> You're making Mr.Stallman cry by saying that! GPL-licenses are are not open
> source licenses but Free Software licenses.

Iofs intressant att diskutera skillnaden mellan Free vs Open source
software, men vi behöver inte uppfinna egna definitioner. Det finns mer
eller mindre officiella definitioner som räcker gott.

I princip räcker det med att läsa detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Open_Source_Definition

> [...]
> inte. Medan GPL kräver det. För att vara säker på att man får källkoden till
> alla släppta binärer kan ju EU avtala eller stifta nån lag som kräver att
> det måste släppas. Det är nog lätt att hävda att man använder "Open Source"
> och sen bara släppa vissa delar av källkoden.. Se på alla produkter som har
> en community-edition med basic funktioner och sen en häftigare variant med
> stängda moduler och patchar, typ Enterprise edition. Självfallet går dom
> under Open Source-flaggan fast det är proprietär mjukvara. Lite sneaky

Jag köper tyvärr inte dina egna definitioner av open source, proprietär
och free software. Det finns som sagt officiella definitioner. Man får
tycka vad man vill om enterprise versioner, men open source är de
(oftast), och upfyller alla krav på de 10 software freedoms som idag
används av Open Source definition, och som är i princip samma som
Stallman ursrungligen författade.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Free_Software_Definition

"...nearly all free software is open source, and nearly all open source
software is free..." (gnu.org)

Om EU skulle börja kräva användning av Open Source, innebär det att
källkoden finns tillgänglig för användaren. Finns inte källkoden
tillgänglig, är det inte på en source (see igen Free Software
Definition). Man behöver inte kräva en specifik licens för det. Det
finns som sagt många licenser med liknande villkor.

> Dom har jag ingen koll på tyvärr.

Bara plugga på :-)
http://opensource.org/licenses/alphabetical