Subject: Re: EU-kommissionen och FOSS-stockholm

Re: EU-kommissionen och FOSS-stockholm

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Thu, 30 Jan 2014 16:18:05 +0100

Hej,

On 30 jan 2014, at 01:45, Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com> wrote:

> Hejsan!
>
> EU-kommissionen har MS-windows som OS på hela sin myndighet.
>
> Jag har haft diskussioner med EU-kommissionen på twitter, där jag
> påpekat att det blir omöjligt att ha förtroende för en myndighet som
> använder sig av just detta OS. Delvis eftersom meddelarhemligheten
> blir omöjlig att garantera.
>
> Jag påpekade som exempel på: http://en.wikipedia.org/wiki/NSAKEY som
> är en tekniskt inbyggd otrygghet som blir svårt att ignorera i ljuset
> av #Snowden avslöjandena 2014.
>
> Jag menade på att bara genom att använda sig av open source och/eller
> [...]

även om jag tycker detta är ett trevligt initiativ vill jag påminna hur jag (och jag tror även Daniel) i form av "grundare" till FOSS-Sthlm ställer sig när det gäller ställningstagande kring t.ex. politik.

FOSS-Sthlm är ingen förening med stadgar eller agenda, inte heller några medlemsavgifter eller liknande. Det är en e-postlista, en IRC kanal och en webbsajt och så råkar vi arrangera lite aktiviteter emellanåt.

Bland vi som utgör FOSS-Sthlm, dvs vi på epost-listan, IRC och kommer på träffar, är jag övertygad att vi har sympatisörer bland alla av riksdagspartierna samt de representerade i EU. Därför är det viktigt att vi som FOSS-Sthlm gruppering håller oss neutrala och obundna även om enskilda individer självklart får göra som de vill. Det innebär också att vi helst ser att FOSS-Sthlm som "officiell" grupp inte gör något ihop med något enskilt parti. Jag ser inget fel att ordna en debatt likt denna men då är det viktigt att alla partier får en inbjudan att deltaga samt att det är tydligt att FOSS-Sthlm är politiskt neutralt.

/Claes