Subject: Affärssystem + Ruby programmerare WAS: Re: Lagersystem open source

Affärssystem + Ruby programmerare WAS: Re: Lagersystem open source

From: Jakob Sandgren <jakob_at_southpole.se>
Date: Tue, 28 Jan 2014 15:13:43 +0100

Hej,

On Tue, Jan 28, 2014 at 11:17:13AM +0100, Erik Lönroth wrote:
> Är det någon som känner till något lagerhanterings-system som är open source?
>
> På Scania har vi ett litet lager med typ 10.000 artiklar som idag kör
> på ett lastgammalt system som kanske skulle kunna bytas ut.
>
> Någon som vet eller kan peka i någon riktning?

Vet inte om det är helt rätt för Er, men svarar ändå då det kan vara
en bra möjlighet. Vi har sedan South Pole startade byggt ett system
vilket idag snarast kan liknas vid ett affärssystem (där lager
naturligtvis ingår). Det har varit specialskrivet för våra behov att
sälja datorer och produkter och vi har under åren skrivet om det från
början i några omgångar allt eftersom det utvecklats.

Den senaste versionen är nyskriven i RubyOnRails och där fanns också
ett "sekundärt mål" att göra systemet generellare så att det lika
gärna skulle kunna användas av någon som byggde/sålde gittarer (eller
lastbilar!) som datorer.

Tanken var väl att släppa allt som opensource om intresse fanns. Idag
finns det fortfarande en del företagsspecifika delar kvar så det har
inte blivit av, men jag skall i veckan träffa ett annat företag som
ev. hade intresse att använda och vidareutveckla detta och isf ökar
möjligheten att det skulle kunna bli en "riktigt" opensource lösning
som verkligen är generell för att kunna hantera olika företag och dess
verksamheter.

Jag kan se till att du/ni får en demo ifall Ni vill och jag kan också
passa på att fråga på foss-listan ifall det finns några andra som har
liknande behov och skulle vara intresserade?

Jag kan vara tydlig med att vårt intresse INTE är att sälja kod eller
utveckling i detta då det vårt affärssystem är något vi egentligen
vill lägga så lite tid på som möjligt och helst ser att någon annan
utvecklar... ;-) Med andra ord perfekt för oss att släppa som
opensource.

En del kanske undrar varför vi inte valde att köra på OpenERP
istället och inför den senaste omskrivningen var min personliga
uppfattning att detta var det "givna" valet, men när jag försökte
sätta mig in i OpenERP så kändes det alltför begränsat för att lösa
våra behov. Möjligen kan det bero på att jag inte lyckades förstå
OpenERP ordentligt, men på den tiden hade de en "livedemo" som
faktiskt var just en "datorbyggare" och demon kändes betydligt sämmre
än det system vi då hade (som vi valde att skriva om från början).

I samband med detta kan jag också passa på att fråga ifall någon har
bra tipps på någon duktig Ruby utvecklare som kan jobba på
projektbasis? Allt ifrån "kvällshackande student" till en ren konsult
kan vara intressant.

Jag samanfattar nedan lite av vad systemet hanterar idag:

* Kund och leverantörsregister
  - Fritt kopplade kontaktpersoner.
  - Separata leverans och fakturaadresser.
  - Flera lagerplatser per kund
* Offert/Order
  - Versionshantering av offerter
  - PDF och .txt generering av offerter, orderbekräftelser samt
    följesedlar.
  - Automatiskt skapande av inköpsbehov av komponenter som ingår i
    offerter (vid beställning av en komplett dator uppstår
    ex. komponentbehov för cpu, minne, osv.).
  - Hantering av leveranser och delleveranser.
* Fakturering
  - Automatisk generering av fakturor från offert/leverans.
  - Bevakning av förfallna fakturor och registrering av betalning.
  - Export till extern bokföring i SIE format.
* Valutahantering
  - Hantering av olika valutor samt import av växelkurser.
* Modeller (Typkonfigurationer)
  - Hantering av "modeller" som byggs upp av delkomponenter till en
    färdig produkt (i vårt fall datorer, men skulle som sagt lika
    gärna kunna vara något annat som har flera ingående "råvaror").
  - Val av vad som visas "externt" (ex. vid offert) i en modell.
* Lager/komponenthantering
  - Automatisk generering av beställngsunderlag till leverantörer
    baserat på ordrar. Matchning av behov mot resp. leverantör, stöd
    för flera leverantörer av samma komponent.
  - Automatisk import av pris och lagerlistor från
    leverantör. Antingen via websida och csv fil eller ex. via
    cronjobb.
* Returhantering
  - Hantering och spårning av returer från kunder och till
    leverantörer. Spårning och utbyte av enskilda komponenter (som kan
    ingå i en komplett produkt).
* Övrigt
  - Generering av serienummer, utskrift av dessa på etikettskrivare.
  - Scanning av inkommande leveranser/komponenter med
    streckkodsläsare. m.m.
  - Lite försäljningsstatistik.

MVH
Jakob Sandgren
VD, South Pole AB

--
Jakob Sandgren                  South Pole AB
Phone:  +46 8 56237100          Anderstorpsvägen 16