Subject: Re: Kommentar om Linux-spridning på mobiler, spelkonsoler etc?

Re: Kommentar om Linux-spridning på mobiler, spelkonsoler etc?

From: Jakob Sandgren <jakob_at_southpole.se>
Date: Tue, 5 Nov 2013 12:05:16 +0100

Hej,

Då jag/vi jobbar inom både serverlösningar och inbyggda system så får
du två svar "i ett" nedan. ;-)

On Tue, Nov 05, 2013 at 09:51:28AM +0100, Monika Orski wrote:
> Hej foss-sthlm!
>
> Jag har på mitt bord att skriva en kort artikel om tillväxten av
> Linux-baserade datorer som är annat än traditionella kontors- /
> hemdatorer. Ser vi en tydlig ökning? Vad kan väntas av trenden?

Inom både serverlösningar och inbyggda system så ser vi Linux som helt
dominerande operativsystem idag och för att för 10+ år sedan vara
tvungen att motivera varför man skall använda Linux för en viss
lösning/projekt så ser vi idag att trenden är den motsatta, idag är
Linux så självklart inom dessa lösningar så att man idag får motivera
varför man INTE skall välja Linux.
Kan väl poängtera att inom serverlösningar så ser vi att det finns det
en del specialområden där Linux inte är dominerande och ett självklart
val, ex. är "kontorsservrar/arbetsgruppsservrar" ett sådant.

Framförallt ser vi en tillväxt inom inbyggda system och ser att denna
beror på två saker; dels finns det här en mycket längre produktcykel
(undantaget en del konsumentelektronik som telefoner, etc.) vilket gör
att de inte lika snabbt har börjat med Linux. Sedan styrs detta också
mycket av hårdvaruutvecklingen där det idag har blivit möjligt att
använda processorer som kan köra ett "riktigt" operativsystem (som
Linux) inom en mängd områden där det tidigare inte varit möjligt,
framförallt på grund av kostnad, men också på grund av teknisk
utveckling.

På serversidan upplever inte vi/jag att det sker någon större tillväxt
(d.v.s. att Linux tar marknadsandelar från andra operativsystem), då
Linux haft en dominerande ställning där sedan lång tid (med vissa
undantag enl. ovan). Möjligen kan trenden att flytta ut tjänster
externt till extern webtjänst eller virtituella maskiner hos tredje
part bidra till viss ökning av Linux(?).

> Till detta skulle jag behöva få korta kommentarer från en eller två
> personer, och insatta personer hittar man naturligtvis på denna lista.
> Ergo: Kan du tänka dig att skicka mig en kommentar på temat, som får
> publiceras i TechWorld med ditt namn och bild? (Om jag behöver korta
> någonting kollar jag självklart att du godkänner den kortade versionen
> innan jag skickar av den.) I så fall: Släng över ett mail, gärna så snart
> som möjligt.

Samanfattningsvis kan man väl säga att Linux är stort inom dessa
områden (i Sverige) där vi som ett litet svenskt företag har sålt
serverlösningar för över 100m/år och jobbat med Linux i inbyggda
system inom sateliter, bilar, telefoner, kassasystem, m.m.

Nu jobbar jag/vi ju bara med Linux så givetvis kan väl min bild vara
lite färgad av detta... ;-)

MVH
Jakob Sandgren
VD, South Pole AB / South Pole Consulting AB

--
Jakob Sandgren                  South Pole AB
Phone:  +46 8 56237100          Anderstorpsvägen 16