Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Fri, 14 Dec 2012 16:29:45 +0100

2012-12-14 10:27, Erik Alapää skrev:
> En sak som också är starkt relaterad till val av distro är ju val av
> GUI - KDE eller Gnome, eller något mer obskyrt/lightweight? Vore kul
> att höra någon som har koll på både Gnome och KDE-API:erna, och/eller
> koll på trender - vilket GUI har störst användarbas, vilket GUI ökar
> sin användarbas snabbast etc.

Det är svårt att mäta exakta siffror. Canonical har ett mål att nå 200
miljoner användare 2015, enligt vissa ligger de runt 60 miljoner idag,
vilket jag tror är den enskilt största distributionen idag. Det gör
Gnome3 tillsammans med Unity till det vanligaste API respektive
skrivbords-ui och om Canonical lyckas med sina ambitioner även den
kombination som växer snabbast. Red Hat/Fedora tror jag är stora och där
tror jag Gnome3 tillsamans Gnome-Shell är dominerande. När det gäller
KDE så tror jag Suse är starka men den installerade basen är nog mindre
än både Ubuntu och Red Hat. Canonical har med Ubuntu t ex
försäljningssiffror från Asus, HP och Dell i asien som motsvarar Apples
globala försäljning 2008. Detta tillsammans med den systematiska
installationen av Ubuntu och Ubuntuderivat i Spanien, Holland, Frankrike
och Tyskland i offentlig sektor och de manuella installationer vi övriga
gör på maskiner som ursprungligen levererats med ett annat
operativsystrem så kan dessa siffror vara rimliga eller till och med i
underkant. Annars är det ju Windows 7 och kanske Windows 8 som dominerar.

Däremot innebär inte 60 miljoner Unity-användare att Gnome3/Unity är
bästa gränssnittet. Det är byggt och kommer utvecklas att passa många
och inte belasta supporten hos myndigheter eller hårdvarutillverkare mer
än nödvändigt. HP, Dell, Lenovo, Asus, et al bevakar noga belastningen
på supporten och återlämningsfrekvensen och jämför denna med Windows 7
och Windows 8. Detta är i högsta grad styrande för Canonicals agerande.
De har investerat stora summor i användbarhet och upplevelsen av
produkten för att slipa på produkten för en massmarknad. Detta riskerar
naturligtvis att komma på kollisionskurs med gamla supportrars önskemål
som säkert känner att deras vilja väger lätt gentemot de 200 miljoner
användare Canonical siktar mot. Canonical har även en ambition att kunna
välja och inkludera QT/KDE-programvaror och låta dem smälta in som om de
vore Unity-program. Red Hat (gjorde tidigare?) liknande genom att skapa
Gnome/KDE-teman som starkt påminde om varandra. Båda dessa ambitioner
sticker naturligtvis puristerna i ögonen, Gnome-gänget bygger en miljö
och programuppsättning för en Gnome-upplevelse som de tappar inflytande
över i takt med att distributören i deras ögon förvanskar deras produkt
och KDE-gänget upplever säkert motsvarande. Detta är nog en del av
förklaringen till spänningarna mellan Gnome-utvecklare anställda av
Canonical och Gnome-utvecklare med anställning annorstädes. Jag har t ex
följt e-postväxlingen mellan Canonicals Ted Gould och
Gnome-projektledaren för nätkonton som systematiskt avvisat Ted Goulds
önskemål att få inkludera konton för fler tjänster; t ex genom ett
plugin-system, än de som explicit godkänns av honom. Den officiella
orsaken skulle vara att om t ex Canonicals molntjänster gick att lägga
upp via Gnomes nätkonton så skulle Gnome stödja en kommersiell tjänst
vilket de inte vill göra. Men av någon outgrundligt skäl så är inte
Google, Facebook eller MSN några kommersiella tjänster så de är ok.
Genom att även motsätta sig plugin-metod så blir det svårare för någon
utomstående att lägga till nätjänster, t ex Mozilla lägga till konton
för Thunderbird eller deras synkroniseringstjänst. Dialogerna kring t ex
implementationen av indikatorer och notifiering har samma avvisande ton
för att sedan dyka upp i en eller två sprintar senare i en något
modifierad utgåva men nu med någon annan Gnome-utvecklare som
upphovsman. Gnome själva strävar efter att kunna skapa en egen
distribution för att slippa filtrera upplevelsen via en främmande
distributör. Det man lätt glömmer är att de flesta utvecklare är
anställda av Red Hat, Canonical eller annan distributör som gör denna
investering just för att använda Gnome i sin distribution.

Personligen gillar jag Unity, upplever att det är ett gränssnitt som
prioriterar "powerusers" och användare som har gränssnittet som sin
arbetsplats åtta timmar om dagen, i långt högre grad än vad jag vågat
hoppas Canonical skulle våga. Gränssnittet har ökat min produktivitet.
Men alla gillar det inte, många har starka åsikter och många gånger
tycker man något annat är bättre. Till delar är det tycke och smak, till
delar är det vilka prioriteringar man gör eller så är man helt enkelt
konservativ och vill att det skall vara vid det gamla.

KDE, Gnome/Shell respektive Gnome/Unity är nog de projekt som satsar
mest resurser och är mest förändringsbenägna/innovativa just nu. På
samma sätt om Windows 8 har dessa höga ambitioner och försöker
implementera ett modernare gränssnitt skilt från den gamla
skrivbordsmetaforen. Jag tycker det är bra att det finns konkurrens och
möjlighet att testa olika vägar. Det kanske inte över tiden finns plats
för både Gnome Shell och Unity och då misstänker jag att Unity tar över.
Det var ju samma projekt från början men grenades av i samband med en
dispyt och designval som grupperingen kring Gnome-Shell gjorde vilket
irriterade HP/Dell och som andra ansåg avvek från det ursprungliga
målet. Unity blev produkten som landade närmare den ursprungliga
visionen medan Gnome Shell strävar mot en något annorlunda, men enligt
vissa, bättre vision.

/Anders W