Subject: Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Mon, 01 Oct 2012 10:13:39 +0200

Hejsan!

On 09/29/2012 03:22 PM, Edward Tjörnhammar wrote:
[SNIP]
> Visst måste man kunna diskutera ideologi?

Jepp, jag bara ifrågasatte formuleringar som framlades som
"självklarheter". :)

> Ex från Görans mail(eftersom du tog bort historiken i ditt)

> Här antar iaf. jag att hen syftar på just "Fri mjukvara", och inte
> "F/LOSS", vilket gör den paragrafen väldigt konstig. Majoriteten som

Njae, man kan väl syssla med OpenSource (dvs inte nödvändigtvis GPL-typ)
utifrån det perspektivet också? Jag kan gott tänka mig ett antal
OpenSource-projekt startade som en "motpol" mot specifika proprietära
program/standarder - som inte nödvändigtvis är GPL.

> utvecklar under GPL:en gör troligtvis det för att de tycker att att
> proprietär mjukvara är ett problem.

Hmmm. Jag tror (personligen) faktiskt inte nödvändigtvis det - många
väljer GPL från rent *praktiska* skäl - dvs man vill ha en öppen
"feedback" loop etc, man vill inte att någon annan (företag tex) ska
"ta" programvaran och "stänga" den osv osv.

Sedan väljer många den också för att den är mest populär.

> Hade hen sagt "open source" eller
> FOSS kanske jag hade hållit med.

Ok, kanske kan man inte 100% sluta sig till att jag är man utifrån mitt
namn (Göran) men nog kan vi väl gissa att jag är det? :)

Jag har inget emot "hen"-pronomenet i rätt sammanhang.

[SNIP]

> Sätter du upp en poll då?

Gör gärna det! Kan vara intressant, själv är jag lite busy just nu.

[SNIP]

Definitivt!

mvh Göran