Subject: Politik eller teknik? Eller båda!

Politik eller teknik? Eller båda!

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Sat, 29 Sep 2012 17:41:56 +0200

2012/9/29 Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>:
> ... och att det
> förklarar varför vissa är mer benägna än andra att diskutera ideologi
> på denna inkluderande lista för FOSS.

Listan är odefinerad (http://foss-sthlm.haxx.se/). Eller snarare, vagt
definerad som "Gå med vår mailinglista och häng på!". Således borde
man kunna diskutera vad som helst (även färgen på gräset om man så
vill).

Personligen trodde jag det var en tekniskt inriktad lista (tekniker
som jag är), och blir j"#¤igt less på allt politiserande och
könproblematiserande. Missförstå mig rätt, jag läser gärna om vad som
görs för att få kommuner och landsting att öka sin användning av FOSS,
hur FOSS används för att hjälpa människor i utsatta
situationer/områden eller de tekniska lösningarna bakom bitcoin.
Däremot är jag mindre intresserad av propaganda för varför bitcoin
borde ta över världen eller annat i samma anda. Och det är enormt
tröttsamt när vän av ordning ska starta krig bara för att någon råkar
formulera sig "fel" (eftersom långt ifrån alla tycker det är fel att
benämna han som han ist. för nya modeordet hen).

Kan vi (eller snarare Daniel/Claes) inte skapa en ny lista för alla
som tycker det är intressant att belysa, diskutera och fördjupa sig
inom den politiska delen av FOSS så vi andra kan gå med (eller vara
kvar) i listan där de tekniska aspekterna av FOSS är i fokus.

Om inte så hoppar jag snart av foss-sthlm listan, mindre spam på så
vis... Hoppas isåfall events och dylikt kan annonseras på något annat
sätt, vore tråkigt att gå miste om det. Veckans mailkrig hade jag gott
varit utan!

// A