Subject: Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare

Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Thu, 27 Sep 2012 14:42:15 +0200

Hej!

2012/9/26 Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>:
> [...]
> lärt sig installera och använda Ubuntu och hacka hemsidor själv och
> som nu funderar på att söka en programmerarutbildning. Hon är
> jättesugen på att lära sig hacka lite själv och tycker fri och öppen
> programvara är jättespännande! Jag har föreslagit att hon börjar lära
> sig och experimentera med Python på Linux. Jag kan hjälpa henne komma
> igång lite och det finns massor med bra självstudiematerial för
> Python, men jag hon skulle må bra av att komma i kontakt med andra
> unga hackar-wannabies och speciellt då kanske av det kvinliga könet!

Vilken otroligt bra mentor du är. Mer sånt här!

> Jag har för mig att jag hört om ett hackernätverk för tjejer/kvinnor i
> Stockholm. Minns jag helt fel eller har någon några tips om något
> sådant?

Som Daniel säger finns ju GGM i Stockholm.

På internets finns det också många, t ex

http://geekfeminism.wikia.com/wiki/Category:Organizations

http://pyladies.org/

http://women.debian.org/ (Som Jeremiah tipsade om.)

Sedan finns det ju grupperingar som hackerspaces och nätaktivister
såsom Telecomix som har kunskapsspridning på sin agenda.

--
Per