Subject: Tjej/kvinnonätverk för hackare

Tjej/kvinnonätverk för hackare

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Wed, 26 Sep 2012 23:24:53 +0200

Hej!

Jag har en kollega, en ganska ung tjej (+20) som inte har någon
formell utbildning som programmerare, på mitt nuvarande jobb som är
jätteintresserad av att lära sig programmera.

Hon jobbar som sysadmin för ett verksamhetsystem hos oss och har även
lärt sig installera och använda Ubuntu och hacka hemsidor själv och
som nu funderar på att söka en programmerarutbildning. Hon är
jättesugen på att lära sig hacka lite själv och tycker fri och öppen
programvara är jättespännande! Jag har föreslagit att hon börjar lära
sig och experimentera med Python på Linux. Jag kan hjälpa henne komma
igång lite och det finns massor med bra självstudiematerial för
Python, men jag hon skulle må bra av att komma i kontakt med andra
unga hackar-wannabies och speciellt då kanske av det kvinliga könet!

Jag har för mig att jag hört om ett hackernätverk för tjejer/kvinnor i
Stockholm. Minns jag helt fel eller har någon några tips om något
sådant?

/Paul

--
Paul Cohen