Subject: SV: Vilka projekt kommer ni hacka på i jul?

SV: Vilka projekt kommer ni hacka på i jul?

From: Håkan Eriksson <Hakan.Eriksson_at_mawell.com>
Date: Fri, 25 May 2012 12:34:56 +0200

Jag tänkte bara rapportera (sent omsider) att den här tråden motiverade mig att sätta igång med ett projekt jag varit sugen på länge, och som jag skrivit på sedan dess.

Idén är att bygga en strömmande musikserver som tillgängliggör all musik jag har lokalt på min dator hemma, till mig själv på jobbet eller till mina vänner och bekanta, via webbgränssnitt/app. Det här finns redan i lite olika varianter. Det jag saknade är möjligheten att integrerat låta min dator hemma förse mig med bra spellistor. Om jag vill lyssna på drum'n'bass, alternative country eller sludge en stund vill jag ofta inte behöva välja låtar själv ur mitt relativt omfattande bibliotek - jag vill att min dator gör jobbet. På samma sätt vill jag kunna ge en artist som startpunkt, och låta min dator generera en spellista med bra låtar av relaterade artister.

Nu har jag byggt precis det, baserat på gratis metadata från last.fm! Jag har lagt upp lite info om projektet här: http://dilerium.se/musiccabinet om någon annan kan ha nytta av det eller vill komma med kritik.

Tack Henrik för inspirationen!

 / h