Subject: Re: Använda QR-koder ... closed-source-produkter

Re: Använda QR-koder ... closed-source-produkter

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Thu, 24 May 2012 15:53:11 +0200

Hej Tomas!

"deras algoritm" luktar rot13 så att säga. De kunde ju använda sha2-512
eller något (utan att vara hemliga) så länge de (och kunden) skyddar
nyckeln.

Genom att göra closed-source så garanterar man att det inte är
framtidssäkert. En vacker dag finns inte firman eller de lägger ner
supporten för någon plattform eller produkt och är det kört.

Ett bra exempel på ovan är min Nokia N810 "fickdator". Eftersom den har
inbyggd GPS så fick man med ett kommersiellt navigeringsprogram, tror
det var Navigon. Nu har Navigon, eller vilka de nu var, lagt ner
supporten för N810. Då går det inte att köpa licens/prenumeration
längre. Även om det inte kommer några nya versioner av programmet eller
kartorna så skulle jag gärna betala 100kr för en navigeringsmånad på
sommaren, men det vill de inte sälja till mig...

Som tur är har jag skaffat en surfplatta så nu kan jag köra Google Maps
eller någon OpenStreetMaps-app med navigering. Men jag förvånas över att
navigationsföretagen inte vill ha min hundralapp utan egentlig
motprestation.

// Mem