Subject: Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

From: Mattias Ekholm <mattias_at_ekholm.se>
Date: Fri, 18 May 2012 13:03:27 +0200

hej

ja, appen är bara ett stöd för att kunna verifiera att QR-koderna innehåller
samma hash värde. Man skapar ett hash värde "hemma", det kan ju antingen
sparas i mobilen direkt eller skrivas ut som en QR-kod. På "mötet" skriver
man under ett papper med en QR-kod som man med appen kan verifiera har samma
hash värde som det man skapade "hemma".

Legala aspekten jag funderar över huruvida "indirektionen" är giltig.
Matematiskt går det ju att visa att hash-värdet är unikt förknippat med
den/de filer som värdet är skapat från. Men vad ska det stå på "one-pagern"
som har en QR-kod innehållande ett hash värde för att man ska ingå avtal
utifrån de kontrakt hash värdet är skapat från? Det skulle gärna en
juridiskt bevandrad person kunna uttala sig om :)

Syftet med filnamnet är att kunna se till vilket dokument hash värdet
stämmer överens med, men filnamnet borde ju vara nog för det.

mvh
Mattias