Subject: Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

From: Samuel Lidén Borell <samuel_at_slbdata.se>
Date: Fri, 18 May 2012 09:55:18 +0200

2012-05-18 04:27, Mattias Ekholm skrev:

> En ide jag har...
> ...är att använda QR-koder för att underlätta underskrift av (pappers)
> dokument/kontrakt.
>
> Idag får man allt som oftast dokumentbuntar i digital form via t ex
> epost, vid ett senare tillfälle träffas parterna för att skriva under en
> utskrift av dokumentbunten.
> Vad är det då man skriver under? Är det ett dokument på flera sidor kan
> det vara svårt att ta sig tiden att läsa igenom det pånytt för att
> verifiera att det verkligen är det man fick via epost.
>
> [...]

Jag tycker det verkar vara en jättebra idé. Har själv tänkt på hur lätt
det är att smyga in någon mindre ändring i ett kontrakt. Förvisso har ju
den "lurade" parten kvar mejlet men det blir ju svårt att bevisa att man
inte kommit överens om ändringen senare, t.ex. muntligt.

Lite kommentarer/frågor om smådetaljer:

"The information in the QR-code is formatted like thisee"
Felstavat thissee

"F - Full path name of the file, for example /tmp/qrSign.tgz"
Varför ska någon veta var jag sparar mina filer lokalt? Det går ju ändå
inte att verifiera. Vad vill du åstadkomma?

Mvh,
Samuel