Subject: Re: Haskell ... ?

Re: Haskell ... ?

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Thu, 09 Feb 2012 19:06:20 +0100

On 02/09/2012 05:13 PM, Edward Tjörnhammar wrote:

> Hmm, interessant jag hade fått för mig att Ericsson hade övergett erlang. En

Rent generellt så är mitt intryck att Erlang fått en "revival" genom den
nya vågen av programvaror för "internet scale" dvs främst
NoSQL-databaserna såsom CouchDB och Riak etc. Erlang är ju ett av få
språk som är designade för att skapa extremt robusta system (ett antal
saker som spelar tillsammans för det), skalbarhet på SMP-arkitektur i
Beam är ju också rätt bra, iaf efter ca 2006 ifall jag förstått det rätt.

En rolig anekdot i sammanhanget, sprang på Joe på Dyncon 2011 och byggde
en grej han ville ha för att kunna koppla ihop Erlang med Squeak
(http://www.squeaksource.com/JoesServer.html) - det var roligt att
snacka med honom - social och kunnig!

Till sammanhanget hör att jag för ett antal år sedan "sågade" en artikel
av Joe:

http://goran.krampe.se/2009/06/26/joe-is-wrong/

...jag pekade därefter ut ovanstående URL för Joe efter Dyncon och tja,
"no hard feelings" :). Han höll med mig och sa att han skrev det i sin
"anti OO fas" men att han numera sett "ljuset" och kommit fram till att
Erlang är det enda OOPL :)

mvh Göran