Subject: Re: Haskell ... ?

Re: Haskell ... ?

From: Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>
Date: Tue, 7 Feb 2012 19:28:03 +0100

Denna diskussion om teknik Xs användande eller inte är en hönan eller ägget
diskussion. Använder inga utvecklare tekniken kommer inga jobb skapas.. Eller
helt enkelt:

Börja använda Haskell vid varje lämpligt tillfälle! Vi är för få som gör det i
Sverige! :)

Jag vill även tillägga, jag blev som vanligt lite kort och asbergerig i mitt
förra mail, att jag skrivit webappar i både Django och Yesod men föredrar den
sistnämnda. Bland annat är det trevligt att kunna kompilera allt till en .exe
som kan brukas offline.

2012/2/7 Daniel Larsson <daniel.j.larsson_at_gmail.com>:
> Glöm inte heller att kika på QuickCheck, fantastiskt testverktyg för
> Haskell-kod.

I det sammanhanget, alltså kvalitetssäkring, skall man inte glömma criterion:

http://hackage.haskell.org/packages/archive/criterion/latest/doc/html/Criterion-Main.html
http://bos.github.com/criterion/

Det fina med Haskell, och än bättre om man kodar Agda, är att det ofta är
enkelt att konvertera koden till en teoremprövare, så som Coq. Vilket alltså
är en stor fördel om man utvecklar kod som har krav på sig att vara formellt
verifierade:

http://wiki.portal.chalmers.se/agda/agda.php

Det är i vilket fall enkelt att anropa Haskell från Agda.

Edward Tjörnhammar
+46703784224 | http://edwtjo.me