Subject: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Tue, 13 Dec 2011 10:34:59 +0100

2011/12/12 Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>:

> Man får använda en ganska stor hammare för att tvinga ihop pusselbitarna kommunism och fri programvara.

Det tycker jag verkligen inte. Raoul Victor sammanfattar såhär

    Many hackers ignore Marxism, or, worst, they assimilate it to Stalinism.
    They would reject the idea that, to some extent, they work in a Marxist
    perspective when they develop free-software. Is that important? No that
    much, for the moment. The most important is the real work they do.

Originaltexten (med mycket mer analys) finns på INTERNETS

    http://dritte.oekonux-konferenz.de/dokumentation/texte/Victor.html

> Fri programvara handlar om användarens frihet, inte om programmens pris.
>
> Det kommunistiska "åt var och en efter behov" betyder att alla ska få vad de behöver. Fri programvara har ingenting med behov att göra, utan handlar om att när man köper ett program ska vissa grundläggande rättigheter ingå.

Jag tycker att det visst handlar om behov, det var ju därför Stallman startade
GNU-projektet! Han hade behov av att fixa en bugg i ett OS som han inte fick
tillåtelse av eftersom det var proprietärt. Behovsstyrt!

Dessutom finns ju otroligt många friprogramvaruprojekt just för att någon har
behov av det. Inte för att de är frihetstörstande. Behovsstyrt!

Vidare går det ju att säga att källkoden är produktionsmedlen som krävs för att
återskapa produkten, dvs programmet. (Marx levde ju inte när vi hade källkod,
då fanns det ju bara fysiska produktionsmedel.)

På FSCONS 2010 pratade Malin Nilsson om kön, klass och globala flöden och
Mikael von Knorring pratade om vilka de fria användarna är och vad de har för
behov.

    http://fscons.org/2010/using/gender-class-and-global-flows

    http://www.slideshare.net/fscons/who-are-the-free-users

> "Från var och en efter förmåga" betyder att alla medborgare ska arbeta så mycket de kan, vilket inte på något vis passar in på hur fri programvara utvecklas. Tvärtom arbetar bara de som har lust med fri programvara. Få kommunister går nog med på att ersätta sin tes med "från var och en efter lust".

Nog för att detta faktiskt är off-topic men ett svar är på sin plats känner jag.

Tvärtom, det finns många som vill avskaffa lönearbetet helt och ersätta det med
något i stil med "från var och en efter lust".

    http://en.wikipedia.org/wiki/Refusal_of_work

    http://www.marxists.org/archive/lafargue/1883/lazy/index.htm

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Abolition_of_Work

--