Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Joel Jacobson <joel_at_gluefinance.com>
Date: Mon, 12 Dec 2011 14:52:24 +0100

Är målet att tjäna pengar eller att donera fri/öppen kod till omvärlden?

Att tjäna pengar innebär att få pengar från andra. Det får man oftast för
att de måste ge en pengar för att man ska göra något. Man kan också hitta
pengar, få pengar för att man är snäll, handikappad, arbetslös eller av
andra skäl kvalificerar sig, men vanligast är nog varianten med
motprestation.

Om du vill tjäna pengar på att _enbart_ skriva fri/öppen kod kommer du få
väldigt svårt för dig. Folk med pengar håller oftast hårt i dem och alla
älskar när saker och ting är gratis. Titta bara på Wikipedia, lysande
tjänst som så gott som alla använder, men väldigt väldigt få användare vill
ge dem pengar. Deras ekonomiska problem beror såklart inte på att de valde
att från början göra all kod fri/öppen, utan på att de vägrar acceptera
reklam. Få användare vet nog ens om att källkoden till Wikipedia är öppen.

Viss typ av kod, om inte den mesta, är ändå helt irrelevant att göra
fri/öppen. Ta som exempel all utveckling som går åt till att underhålla och
uppdatera alla gamla specialbyggda stordatorsystem som många gamla företag
förlitar sig på. Dessa system skulle de stora företagen gärna byta ut, men
kan inte för att de sitter fast i dem och vinningen vore för liten i
förhållande till kostnaden. Då varje sådant in-house-utvecklat gammalt
system.

Det är dock inte alls svårt att både tjäna pengar och samtidigt vara med
att bidra med öppen/fri programkod.

Mitt tips är följande: skriva så pass mycket hemlig kod att du har råd att
äta, betala hyran och finansiera en livsstil vars månadskostnad givetvis är
högst individuell beroende på hur du vill leva. Sikta på att dö med noll
kronor kvar, annars har du räknat fel.
Låt sedan intäkterna från din hemliga kod finansiera kostnaden för ditt
bidrag till fri/öppen mjukvara. Du kan antingen bidra med tid, pengar eller
en kombination av båda.

Personligen har det inte ens varit nödvändigt att anstränga sig för att
uppnå denna kombination, det har kommit helt naturligt av att jag i alla
mina kommersiella projekt de senaste 10 åren flitigt använt open
source-databasen PostgreSQL.
Då och då har det dykt upp behov av att förbättra och lägga till
funktionalitet i PostgreSQL som jag behövt för att på ett bättre sätt lösa
ett behov jag haft i den kommersiella tillämpningen. Det har då varit
nödvändigt att involvera andra inom communityt för att diskutera fram en
lösning och antingen själv utveckla funktionaliteten eller sponsra
utveckling med hjälp av de pengar jag tjänat på min hemliga kod.
Naturligtvis är det bättre för mitt företag om de kodförändringar som vi
gjort i PostgreSQL kommer med i standard-distributionen av databasen,
istället för att hålla patcharna för oss själva.

Jag tycker det känns mycket vettigare att vara med och bidra i ett stort
befintligt open source-projekt istället för att ha som självändamål att all
min egen specialskrivna kod ska vara fri/öppen.

Den 9 december 2011 18:14 skrev Björn Göransson <bornemix_at_gmail.com>:

> Hey alla,
>
> Om man har tex en webbapplikation vars kod man vill släppa som gpl, låt
> säga att jag tillverkar en webbaserad ordbehandlare, vad är affärsideer som
> skulle kunna fungera?
>
> Affärsidéer är väl i mångt och mycket att ha monopol på något. Så vad ska
> man ha monopol på om inte sin kod?

Någon affärsidé kan jag dock tyvärr inte leverera. Jag antar att idéen med
en webbaserad ordbehandlare enbart var ett exempel och inte ett seriöst
förslag. Att starta ett nytt sådant fritt/öppet projekt verkar meningslöst,
det måste finnas en uppsjö av befintliga projekt man kan involvera sig i
som redan kommit en bra bit på vägen.

Ordet monopol är nog inte vad du menar. Förmodligen menar du att man har
dominans på marknaden. Det är möjligt även om programkoden är fri/öppen,
men då bygger det på att du har många gratisanvändare och förlitar dig på
reklam eller donationer. Wikipedia är åter igen ett bra exempel.

Best regards,
Joel Jacobson
Trustly Group AB