Subject: Re: problem med leverantörsberoende

Re: problem med leverantörsberoende

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Tue, 29 Nov 2011 13:45:38 +0100

On 2011-11-29 13:34, Mattias Eriksson wrote:
> [...]
> arbetet fortskrider. Det som hänt är extremt komplicerat då en krasch
> slagit ut både primär och sekundär disklösning. Dock kan jag intyga
> att det är kompetenta personer som jobbar dag och natt på att försöka
> få upp systemen igen.
>
> Jag håller med om att det är dåligt att Apoteket AB inte kan skriva ut
> recept, men iom avregleringen inom apoteksbranschen så är det inte
> kritiskt. Det är nämligen "bara" 200 av sveriges totalt ca 1000 apotek
> som är drabbade och det går utmärkt att hämta ut sina mediciner på

Bra där fick vi ett argument för "leverantörs oberoende" men snarare för
apotekskonsumenter och mindre för drift. Tur att bara 20 % av apoteken
anlitar Tieto och övriga andra. Man kanske skulle kunna argumentera för
att viktiga samhällsfunktioner och infrastrukturer bör minst ha två
leverantörer, lite som i gamla Lagen om Offentlig Upphandling.

Vi hade ju ett haveri för en tid sedan som drabbade både TV4 och SVT då
det visade sig att båda deras leverantörer använde lagringslösning från
Amazon och när de fick problem på irland så drabbades en hel bransch.
Det är svårare idag att veta att man verkligen har redundans.

/Anders W