Subject: Re: Möte om FOSS i skolan

Re: Möte om FOSS i skolan

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Sun, 27 Nov 2011 22:58:00 +0100

On 11/26/2011 05:11 PM, Paul Cohen wrote:
> Hej!
>
> OBS! Mjukvarupolitiskt ämne! :-)

Ingen fara :)

> Jag har tagit initiativ till ett informellt möte om FOSS i skolan med
> folk här på listan. Jag har inte mejladress till alla som anmält sig
> så jag postar därför till listan.
>
> Vi är nu 9 som anmält intresse och vi kommer att träffas på måndag
> 28/11 kl 20:00 (http://www.doodle.com/36endmfm2iyn7m8m).
>
> Jag har lagt upp ett utkast till en webbsajt som propagerar för
> mjukvarufrihet i skolan här:
>
> http://fsfskola.logikverket.se/
>
> Alla synpunkter emottages gärna! På både innehåll såväl som utseende!

Låt mig först säga att jag stöttar alla initiativ på detta område och
har själv för några år sedan försökt få skolverket att "vakna" när det
gäller exempelvis eToys mm och skrev en del artiklar i DiU om det.

Hur som helst, låt mig ge lite feedback baserat på "min synvinkel", allt
i goda avsikter:

1. När det kommer till dessa frågor så tycks det ofta *verka* handla om
OS och Office-miljöer etc. Personligen är jag mycket mer intresserad av
att vurma får "pedagogiska verktyg" som exempelvis eToys
(www.squeakland.org) som distribueras med samtliga OLPC-datorer
(www.laptop.org). Ifall det bara blir "Linux vs Windows", då har jag i
alla fall *jag* lite svårt att bli inspirerad.

2. Sajten tycks i alla fall i mina ögon aningens FSF-snäv, vi har
exempelvis en stor fet Gnu på framsidan :). *Personligen* tror jag att
ett sådant här initiativ har större chanser att få gehör med en aningens
vidare synvinkel. Exempelvis beskrivs begreppet fri programvara samt
dess grundpelare, men på denna sida:

http://fsfskola.logikverket.se/sample-page

...så står det:

"Däremot om man bestämmer sig för att distribuera den till någon annan;
alltså att sälja programvaran eller ge bort den gratis så ska det ske
under villkor som garanterar mottagaren de fyra friheterna ovan – för
att den ska fortsätta att vara fri."

...och där låter det i mina ögon/öron som om copyleft-mekanismer lyfts
fram och blandas ihop med "fri programvara". Jag vet att det är kan bli
rörigt och så, men att FSF-fokuset lyser igenom för hårt gör i alla fall
att *jag* drar åt mig öronen, men som sagt - *min* åsikt.

3. Men kanske viktigast är nog att sajten försöker utbilda i "fri
programvara" på ett aningens för "tråkigt" sätt. ;) Texterna är inte
alls dåliga, men kanske mer bilder och spännande programvaror etc som
inspirerar!

Jag menar, låt säga att jag är en lärare eller nåt - då vill jag kanske
ha mer information om de rent konkreta möjligheterna och programvarorna
som står till buds. Som en (haltande, jag vet) kontrast, kolla in den
nuvarande versionen av www.laptop.org - man ryser ju i hela kroppen av
att se alla dessa barn ute i världens alla hörn som rattar små gröna
Linuxburkar! :) En *enda* sån bild slår ju allt...

Och avslutningsvis, tack för initiativet!

mvh Göran

PS. På min dotters skola har de tjackat in ett gäng Mac-laptops och
"fine by me", jag tänker försöka få dem att testa eToys och den vägen
lyfta in lite fri programvara. För övrigt, dokumentären man kan beställa
på DVD från Squeakland är textad på svenska (av undertecknad) men tyvärr
kostar den lite pengar att köpa (ja, jag vet - men det var visst ett
annat bolag med i produktionen etc) - däremot finns samtliga kapitel att
se "var för sig" på hemsidan:

http://squeakland.org/resources/audioVisual/#cat547