Subject: Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

From: Mikael Rosbacke <mikael.rosbacke_at_gmail.com>
Date: Tue, 22 Nov 2011 10:13:27 +0100

Intressant.

Björn Stenberg skrev 2011-11-22 10:00:
> Den bästa tekniska lösningen jag sett (och därför köpt) är Exibeas "Eliq". Den har en batteridriven blinksensor som skickar mätdatat trådlöst till huvudenheten. Det är en liten kub (ca 4x4x4 cm) som sätts fast på elmätaren med dubbelhäftande tejp. Inga sladdar alls. http://www.exibea.se/
>
> Deras produkt är dock stängd och ganska dyr. Men man kan åtminstone tanka ur mätdatat via usb och processa det som man vill "offline".
Jag är lite nyfiken på det data som man tankar ur. Några funderingar:
1. Gissar att det är en Windowsapp. Du har inte sett om man kan ställa
in en PC att automatiskt hämta över data. Säg en gång per dygn?
2. Hur ser datat ut? Är det sekundupplösning eller längre
samplingsintervall?
3. Får man ut momentan effekt, eller är det bara ackumulerad
energiförbrukning?
4. Får man ut det i något vettigt filformat (säg, CSV möjligtvis) eller
är det bara att klicka runt i deras program på PC:n?

/ Mikael R