Subject: Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

From: Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>
Date: Tue, 22 Nov 2011 10:00:04 +0100

Henrik Nordström wrote:
> Har sett en annan lösning med trådlös batteridriven enhet som man hänger
> på elmätaren för pulsmätning av lysdioden och mottagare som ansluts till
> usb tror jag. Hittar dock inte den nu. Borde dock inte vara så svårt att
> knåpa ihop ett öppet sådant projekt.

Den bästa tekniska lösningen jag sett (och därför köpt) är Exibeas "Eliq". Den har en batteridriven blinksensor som skickar mätdatat trådlöst till huvudenheten. Det är en liten kub (ca 4x4x4 cm) som sätts fast på elmätaren med dubbelhäftande tejp. Inga sladdar alls. http://www.exibea.se/

Deras produkt är dock stängd och ganska dyr. Men man kan åtminstone tanka ur mätdatat via usb och processa det som man vill "offline".

Vill man köra en sladdmatad pulsräknare finns det ett kit på m.nu som funkar med linux:
  https://www.m.nu/elovervakningspaket-1wire-p-494.html

--
Björn