Subject: Re: Är det bara jag som...

Re: Är det bara jag som...

From: Martin Vilcans <martin_at_librador.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 11:26:48 +0100

2011/11/18 Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>:
> Personligen (som jag förfäktat tidigare) tycker jag att att politiken är det som
> skiljer fri programvara från övrig programvara. Ska vi fokusera på programmering
> i main-listan (om det nu delas upp, vilket jag absolut inte tycker är
> bra) kan vi
> likagärna diskutera proprietär programvaruutveckling här också.

Bra sagt. Numera är FOSS mainstream inom systemutveckling. Det är
inget speciellt med att man använder jQuery eller kör GNU/Linux på en
server. Det finns inget gemensamt mellan de projekten förutom att båda
är open source. Därför är det inget konstigt med att diskussioner om
FOSS handlar om det som är speciellt med just FOSS, nämligen juridiken
och politiken.

Själv tycker jag att kunskapen och användandet av FOSS måste nå
utanför programmerarkretsen. Jag önskar att mer "vanligt folk" skulle
använda FOSS.

Diskussioner om FOSS handlar ofta om programmeringsramverk. Podcasten
FLOSS Weekly riktar sig till utvecklare, inte vanliga användare.
Akademiska rapporter om FOSS fokuserar ofta på utvecklarna, inte
användarna. Etc, etc. Det är synd. Om vi vill nå folk utanför
utvecklarkretsar så måste vi vara mer inkluderande och inte anta att
alla som är intresserade av FOSS kan programmera.

--
martin_at_librador.com
http://www.librador.com http://www.twitter.com/vilcans