Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Wed, 16 Nov 2011 11:57:35 +0100

Hej!

Kul med tankar och diskussion kring att sprida fri programvara via
papperstidning!

På FSCONS i helgen gjorde jag en intervju med Richard Stallman för
pappersutgåvan
av Fria Tidningen [0]. Intervjun kommer att publiceras i samtalsform
och kommer att
gå något utanför Richard Stallmans vanliga föreläsningsområde. (Jag har läser
e-post-backlog nu och ser att IDG har gjort en katastrofintervju. Den
här intervjun
kommer att vara mycket bättre!)

Som många säkert redan sett så gjorde jag en artikelserie om fri programvara [0]
i Fria Tidningen för några månader sedan. Serien löpte under sju (7) veckor och
hade minst ett helt uppslag varje gång. Serien var mycket uppskattad vilket var
trevligt.

Sedan serien fick jag blodad tand av att skriva och redigera. Min tanke började
kretsa kring en fria tekniksidor. Dagens tekniksidor och -tidningar är
bara reklam
tycker jag och jag kände personligen att jag saknar en vettig vinkel på teknik.
Det finns ingen djupare analys utan produkter och företag med deras förehavanden
rapas upp helt okritiskt och betygsätts, det saknas helt ett problematiserande
grepp.

När jag var liten följde läste jag notoriskt i dagstidningar så fort
det stod något om
en dator eller det var reklam för en. Idag rapporteras det ju om
GNU/Linux lite då
och då men jag är fortfarande inte nöjd. Den teknikrapportering som finns idag
handlar mest om tekniken utifrån ett suit-perspektiv (kostym, dvs affärer och
big business) vilket för mig oftast är helt ointressant. Teknik, datorer och
programvara är så mycket större än vad något <insert företag> gör i
<moln nånting>
och att det görs med <någon proprietär teknik> som någon <insert CEO> tror
att de kommer att tjäna <insert amount> kr på...

När jag då gjorde friprogramvaruserien i Fria Tidningen började jag
fundera på en
fri tekniksida. Jag har frågat om det så vi får se var det landar. Nu
först kommer
intervjun med RMS och det kommer säkert fler skrifter.

Håll utkik i Fria Tidningen framöver efter teknikartiklar med fokus på
fri teknik!
Hör gärna av er med förslag, synpunkter och kritik därom också.

Såklart skriver jag även gärna för den påtänkta skrift som diskuteras
i denna tråd!
Jag skriver om allt ifrån utveckling, sociala aspekter inom fri
programvarurörelsen
och programvaruutveckling. Jag gillar att även göra intervjuer, mer filosofiska
och diskuterande texter samt gillar redaktörsarbete.

[0] http://fria.nu/
[1] http://fria.nu/opinion/argument/

--
Per