Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Tue, 15 Nov 2011 19:08:21 +0100

On Nov 15, 2011, at 5:09 PM, Johan Thelin wrote:
> Jag har skrivit för ett antal tidningar, LinuxJournal, LinuxFormat,
> LinuxMagazine (de), men även Datormagazin. Min fokus är oftast någon
> form av fri mjukvara, gärna utveckling. Det jag har märkt är att det
> är svårt att pitcha fri mjukvara i Sverige. Internationellt, så
> skriker redaktörerna efter innehåll, i Sverige är Microsoft och
> Windows det som gäller. Inte sagt att det inte skrivs om open source,
> bara att fokus inte ligger där. Ytterliggare exempel på detta är att
> intresset tycks vara noll för att besöka eller skriva om event såsom
> FSCONS / foss-sthlm.

Av tidningarna du skrivit för så är det mycket fokus på just GNU/Linux och det är något jag vill komma ifrån. Det får gärna vara fokus på UNIX och UNIX-liknande men om någon har lust att skriva om hör man kör fri programvara, utvecklar med mingw, integrerar mot AD på t.ex. Windows så ska det inte uteslutas.

> Om någon orkar dra igång en kanal för att skriva om fri mjukvara, så
> bidrar jag gärna med innehåll.

Toppen!

/Claes