Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Fri, 04 Nov 2011 11:10:31 +0100

On 2011-11-04 09:12, Janne Johansson wrote:
> Nu ska jag vara djävulens advokat lite till.
> Är man fortfarande osäker går det ju att köra PostgreSQL istället :)

Ett kort svar skulle i båda fallen (MySQL respektive Postgresql) vara Ja.

Men ett ja utan resonerande eller förklarande kanske inte ger
tillräcklig bakgrund och substans för ett designval. Problemet med
PostgresQLs licens är att den är unik för Postgresql och juristers
tolkning (av den iofs föredömligt korta texten) för olika sammanhang kan
vara svår att hitta. När det gäller GPL är det motsatt, det finns tonvis
med dokumentation, diskussioner och tolkningar. För de allra flesta är
licensen (fria licenser) betydelselös så länge de inte avser att
distribuera programvara. När det gäller propretiära licenser är det
genast mer komplicerat, då blir antalet exemplar, antalet kärnor i
processorn och antalet potentiella användare och en mängd andra
parametrar som löpande skall loggas och övervakas plötsligt signifikanta
för driftkostnaden och användningen. Det är tråkigt när företag inte
vågar använda fri programvara av rädsla för licensen när det borde vara
det motsatta.

Postgressql är också en utmärkt produkt, låt tekniken avgöra i detta
fall, inte juristerna.

Gör din server/klient databasoberoende, välj programspråk, bibliotek och
metoder som gör att du kan skifta databashanterare i framtiden om andan
skulle falla på. Nästa version av Postgres eller MySQL kanske levereras
med en annan licens och andra villkor, nästa version av Postgres eller
MySQL levereras med signifikanta tekniska förbättringar du behöver. Du
kanske vill testa NoSQL i en framtid? Vi lever i en föränderlig värld,
utnyttja det till din fördel.

 /Anders W