Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Thu, 3 Nov 2011 18:22:18 +0100

> Jag tycker diskussionen här är ett klart tecken (om än inte bevis) på
> att den är svår att tillämpa och förstå. Annars hade det räckt med ett
> inlägg som alla sagt "Amen" på och så var det klart med det.

Som man frågar får man svar. Jag tycker Björns svar var enkelt och
entydigt givet att frågan inte var felformulerad.

Ursprunglig frågeställning:
"Om man utvecklar en programvara och för att hantera data använder sig
av MySQL som databas, vad gäller då för möjliga licensieringar av
programvaran? Och spelar det någon roll om programvaran är kommersiell
eller inte?"

kompletterande information:
"Glömde säga att det är en app för mobiler, och databasen ligger på en
server, som i sig inte distribueras. Klienten i sig kommer mest att
fråga efter data. Huruvida några libraries används eller inte ska jag
kolla, kan det vara det avgörande i så fall?"

Väldigt spretig fråga om du frågar mig, därav ett spretigt svar.

Kanske frågeställaren kan omformulera sig om de svar som givits inte
är tydliga nog.

Vill man ta reda på mer kan man spana in FAQ på OSI eller FSL:
http://www.opensource.org/faq
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html
eller mest relevant då MySQL är GPLv2:
http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0-faq.html

följande verkar vara mest tillämpbart på den här frågan:
http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0-faq.html#MereAggregation

=== begin quote ===
By contrast, pipes, sockets and command-line arguments are
communication mechanisms normally used between two separate programs.
So when they are used for communication, the modules normally are
separate programs. But if the semantics of the communication are
intimate enough, exchanging complex internal data structures, that too
could be a basis to consider the two parts as combined into a larger
program.
=== end quote ===

Så givet att mobilappen inte länkas med något som kräver separat
hantering (eftersom detta inte ingick i den ursprungliga
frågeställningen, endast MySQLs vara eller inte vara, antar jag att
det är så), och att det inte gjorts någon modifiering av själva
servermjukvaran på ett sådant sätt att det kan ses som ett derivat
(man får naturligtvis konfigurera sin server utan att det blir ett
derivat!), så behöver du _inte_ ta hänsyn till GPL.

Hur svårt var det? Någon som missförstod?

Är man fortfarande osäker går det ju att köra PostgreSQL istället :)

// Adde